Branduri de succes, create în Transilvania, și cum se construiește povestea din jurul unui brand au fost temele principale care au definit cea de-a doua conferință organizată de revista Transilvania Business. Ne-au încântat cu poveștile lor manageri și proprietari de afaceri din domeniile IT, energie, agricultură, curierat sau cercetare-dezvoltare. Consultanți din domeniul brandingului ne-au oferit și instrumentele uzitate în construcția unui brand, iar specialiștii în proprietate intelectuală ne-au arătat cum să ne protejăm o marcă.

Povestea brandurilor de succes a continuat. Daniel Metz, CEO NTT DATA România, și-a început prezentarea cu un recurs la memorie, pornind expunerea de la EBS România, o companie care a fost ridicată de la un singur angajat în 2000 și a ajuns la 600, atunci când a avut loc exit-ul spre concernul japonez NTT DATA, companie al cărei acționar este statul nipon și care este al treilea angajator al lumii, cu peste 280.000 de salariați. Dezvoltarea EBS România s-a reflectat inclusiv în elementele de identitate vizuală. Compania a avut la început o siglă de culoare neagră ca apoi aceasta să devină albastră, așa cum aveau majoritatea marilor jucători din IT.
“Încet – încet am conștientizat însă un lucru că, în IT, pe termen îndelungat, nu ai nicio șansă să construiești o companie care va răzbate în 20-30 de ani. IT-ul se află sub o presiune formidabilă de consolidare și, dacă vrei să devii mare, să ai o cifră de afaceri din creier, să ajungi la 50 de milioane de euro, 100 milioane de euro și mai mult, să ai mii de oameni care au salarii foarte ridicate, nu poți să rămâi un investitor individual, privat, pentru că piețele pe care operăm sunt supuse unor fluctuații extrem de semnificative. Riscul este enorm atunci când piața o ia în jos să nu poți să susții compania ca investitor privat în vremurile grele”, ne-a explicat CEO NTT DATA România.
Am călătorit apoi, ascultându-l pe Daniel Metz, spre tema prezentării „NTT DATA – rebranding-ul unei companii de succes”.
“O să vă povestesc ce a fost cel mai important și relevant în istoria mea de antreprenor, după ce am vândut compania, am negociat cu concernul japonez NTT DATA să păstrez sigla și brandingul companiei EBS încă trei ani. De ce? Pentru că investisem foarte mulți bani în sigla, logoul, cultura organizațională, în tot ceea ce însemna brandul EBS la vremea respectivă”, povestește Daniel Metz.
Însă, oare a așteptat CEO-ul NTT DATA să treacă acei trei ani? Din poveste aveam să aflăm că nu, deși trecerea numai ușoară nu a fost.
“La un moment dat am ajuns la concluzia că, lucrând în foarte multe proiecte internaționale, împreună cu colegii din concern, exista o abordare nefirească, în sensul că ceilalți veneau cu cărți de vizită NTT DATA și noi veneam cu cărți de vizită pe care scria EBS, chiar dacă apărea și a NTT DATA company, dar era o altă companie. Atunci pentru a-i ajuta pe colegi să lucreze în cadrul proiectelor la aceeași înălțime a ochilor, să aibă aceeași putere de negociere, am dotat colegii cu aceleași laptopuri, cu aceeași infrastructură și cu un an înainte de finalul celor 3 ani, am insistat pe lângă concern să trecem și să schimbăm sigla, logoul. (…) Am încercat sufletele oamenilor care erau obișnuiți cu altceva, le dădusem până atunci 13-14 ani cârnăciori bavarezi și dintr-o dată trebuiau să treacă la sushi și nu a fost foarte ușor. Au fost investite milioane de euro în imaginea EBS România și acum trebuia să trecem, fără să pierdem acea investiție, spre noua lume. Și cred că ne-a reușit lucrul acesta”, și-a continuat Daniel Metz povestea.
Ce ne-a plăcut din povestea EBS România, astăzi NTT DATA, a fost că Daniel Metz a reușit să le impună noilor proprierari să rămână exact aceeași companie, cu propria identitate, singura corporație din România care este condusă antreprenorial, și să devină achiziția cea mai de succes pe care japonezii au avut-o în ultimii 5 ani.
“Mi-au respectat brandul, mi-au respectat istoria, nu au trimis niciun om ca să vină în management din străinătate, suntem exact aceeași companie, ne-am păstrat identitatea, ne-am schimbat un pic logoul, culorile, acum avem un albastru mai deschis. (…) Eu am pus această barcă pe valurile mari, învolburate, cum am putut eu mai bine, până la 600 de oameni, acum am adus-o într-un port sigur, acum avem 1400 de oameni și planurile mele sunt să las compania în 2020 la 3500 de oameni. Dar pot să fac acest lucru pentru că acum ne bazăm pe un brand mare, internațional și colegii se identifică cu acest brand”, a anunțat Daniel Metz.
Iar de impresionat ne-a impresionat implicarea în comunitate, NTT DATA finanțând, printre altele, proiecte umanitare și evenimente și proiecte educaționale, culturale, sportive, precum Electric Castle, Campionatul European de Gimnastică, Balul Operei, echipa de volei feminin a Universității Cluj, CFR Cluj.
“Practic am considerat că, în 5 ani, bătălia nu se va mai da pe salarii, ci se va da pe imagine, pe brand, și acel brand nu va consta în broșuri lucioase, ci va consta în cât de implicat ești în mediul social, în cât de implicat ești în mediul academic, în cât de implicat ești în cultură, sport, pentru că generația tânără asta își dorește, să nu plece din țară, cel puțin în industria noastră nu mai prea pleacă pentru că sunt salarii bune, dar, dacă în Cluj nu sunt spectacole de operă, de teatru, de muzică ușoară, nu sunt concerte de jazz, nu sunt terase deschise, activități sportive, nu vor rămâne aici, pentru că au bani și vor să își consume banii aici și pentru asta trebuie implicare în societate și de aceea ajutăm foarte multe astfel de evenimente și astfel de organizații”, a explicat Daniel Metz.
În minte ne-a rămas crezul transmis de investitorul și managerul Daniel Metz noilor proprietari: “Dacă vreți să ne schimbați, nu sunt omul potrivit, voi pleca a doua zi, pentru că nu îmi doresc să scriu o poveste cu un scenariu care nu îmi aparține”.

sursa: http://www.transilvaniabusiness.ro